בלוג

איך מעצבים ילדות מאושרת באמצעות סמכות הורית

סמכות הורית וילדות מאושרת כן הולכים ביחד!

להפתעתי, ישנם הורים שחוששים שהסמכות ההורית תגרום למערכת יחסים מנוכרת ומרוחקת עם ילדיהם. סמכות הורית לא רק שאינה מערערת את מערכת היחסים עם הילדים, אלא להפך – היא מחזקת אותה! תוך כדי תהליכים שעברתי עם הורים, הבנתי כי מי שחושש מהסמכות ההורית הם לא הילדים, אלא ההורים בעצמם. אני כבר יכולה להרגיע אתכם, כי תכליתה של הסמכות ההורית אינה להפוך אתכם נוקשים וקרים, אך כן להורים אסרטיביים שלמילותיהם וחוקיהם ישנו ערך בעיני הילדים. 

 

"ילדיי הם חבריי הטובים ואין סיבה שאציב להם גבולות!"

מערכת יחסים שבה אתם וילדיכם החברים הכי טובים, מעידה על הורות משובחת! עם זאת, גם בתור הורים-חברים מצופה מכם להציב גבולות ולבסס סמכות הורית. ילדים צריכים גבולות וסמכות, ובעת שאינכם מציבים ומבססים אותם, עלול להיווצר דיסוננס אדיר בין מה שקורה בבית ובמסגרת החינוכית. לדוגמא:

  • בבית – הילד אוכל בכל שעה שהוא רוצה, המילה "לא" זרה לו, הוא קובע מתי הוא מתרחץ (אם בכלל) ומתי הוא הולך לישון
  • במסגרת החינוכית – הילד נדרש לאכול בשעות קבועות, עליו לקחת חלק במפגשים/שיעורים ועליו לציית לדרישותיה של הדמות החינוכית (הגננת או המורה)
  • התוצאה: חוסר אחידות בין מה שמצופה ממנו בכל אחת מהמסגרות הדומיננטיות בחייו, המוביל לתסכול, כעס וחוסר שביעות רצון מתמשך. 

 

"אני לא רוצה להגביל את ילדי, אלא להעניק לו עצמאות מוחלטת"

סמכות הורית אינה שואפת להגביל את ילדיכם, אלא רק לתחום אותו בין הגבולות שאתם מוצאים לנכון. כלומר, אתם יכולים להעניק לילדיכם עצמאות וחופש בחירה, ועדיין להיות הורים סמכותיים. ואיך זה בא לידי ביטוי בפועל? 

  • ילדיכם רוצה לטפח את תחביבו ולשחק כדורגל עם חבריו בגינה מחוץ לבית. 
  • כהורים, עודדו אותו לעשות את מה שהוא אוהב! עם זאת, הגבילו אותו לשעות משחק בשבוע. לדוגמא: פעמיים בשבוע בין השעות 16:00-18:00. 

 

דוגמא נוספת: ילדכם אוהב מאד משחקי מחשב. ברור לכם כי אינכם יכולים להילחם במסכים (למרות שאתם מתנגדים להם), ומעבר לכך – אינכם רוצים לשלול מילדיכם משהו שהוא כל כך אוהב. ועל כן, אפשרו לו לשחק במחשב/במכשיר החכם, אך גם תאמו איתו ציפיות באשר לשעות המסך היומיות/שבועיות – כך באה לידי ביטוי הסמכות ההורית שלכם. 

 

מהי הנורה האדומה המבשרת כי אין לכם סמכות הורית?

אתחיל ואדגיש כי סמכות היא משהו נרכש. כלומר, גם אם אתם מרגישים שילדיכם "מביסים" אתכם, אף פעם לא מאוחר לרכוש כלים חדשים, לחדד כישורים קיימים ולבסס בבית סמכות הורית. מניסיוני, הנורה האדומה המסנוורת ביותר המעידה כי הסמכות שלכם התערערה, היא בעת שאתם מוותרים לילדכם רק כדי "למנוע מלחמה". ואכן, ישנם הורים שמעדיפים שלא להעיר על שעות המסך, על הכנת שיעורי הבית או על צורת הדיבור שאינה מכבדת, רק בכדי לא לעורר מהומה בבית. 

 

 

אני מזמינה אתכם לתהליך מעצים, מלמד וחוויתי שלאורכו נעבוד על ביסוס סמכות הורית. לפרטים נוספים וייעוץ ללא עלות, אתם מוזמנים לפנות אליי – 050-8774-152

יש לכם שאלות?

צריכים ייעוץ?

השאירו פרטים ואחזור אליכם

דילוג לתוכן